7.6.07

Gurindam Dum Dam

Sebenarnya gurindam ni dah tertulis dan aku pernah memuat-turunkan didalam laman web Rumah Kesenian Perak kira-kira 2 tahun yang lampau. Jadi sesiapa atau teman-teman yang pernah terbaca tu, baca la sekali lagi tak salah pun...



GURINDAM YANG TAK DO NGAN YANG TAK DO LAIE….

Pagi haghi, suboh golap, bumin
Dogheh bongka, tido tak beghapo suki amek tido malam tadi
Kepisat-pisat’an, ambik tukok sekojap
Den jongok kek tingkap matohaghi warno meghah Iyo ko ni?
Kengkawan tido membungkang tu ha – bekoghuh!

Tak do laie do bunyi ayam, itik, kucing, kambing, lombu, kobau, bughung kuang, mughai…
Tak do laie do sogho Wan Aji, Induk Mon, Tam Soyah, Ongah Boka, Uwok Dahlan, Tam Said, Udo sidi, Manap Bai menyapo…- Moh dogheh poie motong!

Yang ado cumo bunyi moto, kegheto, LRT – membising yo tak ghonti-ghonti..

Yang ado cumo sogho Azzam Bellamy, Haji Mazlan, Awie, Ise, Buyea, Ateng, Wan Selama, Mursyid, Mat yie, John, Inger Meyer, Cheb Ali dan jugak sogho Siti, Farah, Atie, Tasha, Sheela, Hanim, Ina, Sofia,Ell, kan? – Sogho orang-orang kelumpo, sogho budak manjo-manjo ni la…

Lamo duduk temonung pulak dah ha’..
Porut den dah ko bulur Yang ado cumo sandwich, burger, kontang goreng, chicken chop, steak, nasi lomak pun dah tah apo ghaso’eh..tak samo cam omak den buek

Tak do laie do ubi ghobuih, mee loka, cekodok, lempeng, goreng topung, samba kundang, samba kelambir..umak ia soda pee, sumo ando lako

“ Tu la kau Jang, Yo omak sughuh kau balik kau tak maun, macam-macam alasan kau boghi- Tongka tak maun donga koba oghang, gasak yo laie”..

“Iyo la mak, sok ese balik toksah la gaduh..”

Yarapak paneh he’ tongahari ni..mendidih kepalo otak, sesajo yo den nak mendodah kek tongah pokan kelumpo ni…

Yang ado cumo KLCC, Time Square, Lot 10, Sungai Wang, Sunway Pyramid, One Utama, Mid Valley..
Tak do laie do kodai Ulung Sarip,Kodai Suman, Kodai Cino Ali, Kodai Atai, Cino Gomok Simpang Tanjung, Kodai Manap Teh…

Kek seboghang jalan nun ando pulak bunyi orang pasang CD lagu Hip-hop bukan main kuek..sampai nak pocah speaker..muzik bebudak modu-mudo jam ni..

Tak do laie do lagu kugiran, joget lambak kek ghumah kendughi kawin, cak lempong, bongai, bunyi kompang pun lansung haram nak dapek donga...

Yang ado bunyi lagu orang becakap yo, Tang mulo sampai habih...tah apo yang repek e' macam Jay-Z, Beyonce, Pussycat Dolls, Usher, Akon, alah....macam dalam clubbing tu la, Zouk, Rum Jungle, The Loft, Modesto's, Aloha...........tompek oghang mudo-mudo mengokeh!

Hai , ontah la mak, oghang kemain ghamai eh’ ha..tompi pait kok kono apek’an…

Haghi dah sonjo, badan pulak dah ponek, lotih litak
Buek apo yo ekau nak melangok kek sini yo laie, moh la dogheh balik- Balik mano Jang? Kampong ko?

Tak la hai.. Balik kek ghumah bujang den la, takkan nak balik kampung, sokgi kojo...
Esok tah apo pulak conto’e...
Samo yo ko macam haghi ni?
Ontah lah mak, nak buek camno Te’ uwan den maghin den lahir kek colah pokok gumbio

Ontahkan iyo ontahkan tidak Pembongak uwan den pembongak la den..

* tak da apa nak buat malam semalam gua pun buat gurindam ni buat tatapan kawan2 juga buat nenek gua yang telah meninggal dunia tahun lepas.....

Bukit Kerinchi 18 mei 2005. Reply by : on [ 18 May 2005 03:24:39 ] 202.188.199.

20 comments:

azzam bellamy said...

gua tau la lu tgh desperate..tp takkn smpai brgurindam kot? hahaha..

biasa la kan..zaman dh berubah..gua sama lu tk kan nk trus hidup dlm primitif..nak jgk ikut perubahan zaman kan..

ikut je la, zul..

Titicaca said...

tergeliat lidah aku baca gurindam nih..lalalalalaa...

Futsalbabe said...

aiseyman orang nogori ko?

achik said...

haih seb baik la ni x dgr dah lagu industan kat kenduri kawen.. huhuhu..

nUr@dDeEn said...

Errkkk..!!

Entah kenapa, aku terpaksa baca langkau-langkau atau lompat-lompat. Sungguh!

Masy said...

tetibe tingat kat seseorang..~

bang_gugar said...

salam,

wah wah..

sempoi la..

tergeliat lidah aku menggurindamkan gurindam ni..

tumpang lalu ya..

(",)

tintaHati said...

Wpon ayah ku org nogori tp aku sgtla tdk fasih. Kalau tak paham aku senyum dan anguk2 aja. dan sekarang aku senyum dan anguk2 aja baca entry bro ni.. ;)

zul kapan said...

HAH!!!!!!!!!!!!!!!
Masjid Jamek banjir!terowong smart x function...LRT balck-out..sungai kelang melimpah...kereta & stall sepanjang jalan masjid jamek dihanyutkan air...aku pulak tak bawak kamera...ini kisaih betul, baru jer berlaku sejam yang lepas, member aku sms aku...

sebenarnya gurindam ni gua tulis untuk deklamasi sajak kat bangsar ketika tu..ada art show member, ntah cemana tak jadi, sebab masa tu aku khayal ke atau masa nama kena panggil untuk perform, aku duk kat dalam bilik air ke aku tak tau la...dah tak ingat..pada sesiapa yang tak paham tu buat-buat paham jer la..

Gurindam ni pasal orang bujang, baru keja kat kolumpo, 'culture shock' la lebih kurang...
duk kampung aman damai sampai KL hah kau...sume jadi kacau bilau..itu lah ceritanya

chioowww adios-marios-bojour marankerapukepundenmaramdskeper
zam zam alakazam la fonfo wata kunsi!!!!!!!!!

Ayaq masak said...

den tak pahammmmmmmmm. Huhu.

Cik Kema said...

dam dam dum... bunyi mercun. hehe

zul... den morangkak baco entri neh. kompius otak den.

zul kapan said...

bacalah olehmu wahai tuan-puan yang budiman sekelian...

kata A.Samad Said "tak kisah la apa bahan yang dibaca,janji membaca"

Kata Kerajaan Malaysia satu tika dulu "Membaca amalan mulia"

kata kitab "Iqra'"

layan je la.. tapi kata aku "jangan tak mandi......"

cik kema ulam raja said...

yer yer... nak mandi la ni.

hapdetttttttt!

faridfadhly said...

umang aii...

apo panjang bona gurindam kau tu..

siap lah jang oi..kobau tu tak boghi makan laie..

ewahh...

Alex Lacey said...

hehehe...ado yg paham, ado yg kantoi...tapi dah lamo tak donga perkataan pembongak itu...kawan den suko sangat guno dulu....

nUr@dDeEn said...

Weh, Update..update ... ko sesat kat tengah laut ker Zul sampai tak balik-balik ke darat neh? Heh! Heh!

Ayaq masak said...

Abang Zul. I lebiu. Sila hapdet. Sekian timaseh. Ahaha.

Mak Su said...

assalamualaikum - eden baco gurindam ekau ni buek den toringat kampung laman tu ha...

tintaHati said...

update ler bang kapan...bersawang dah laman ni...

jOnOs said...

Aduha mak aii..Gurindam ekau ni sodap bonar kalau Ito nyanyikan.

Cukup untuk lirik 20 lagu duo album.

Apo nak dikato..